Zaburzenia integracji sensorycznej ćwiczenia te ograniczają pojawianie się efektywnych reakcji na bodźce

Zaburzenia modulacji sensorycznej obejmują trzy subtypy: nadwrażliwość sensoryczną, podwrażliwość sensoryczną i poszukiwanie sensoryczne. Prowadząc ćwiczenia integracji sensorycznej dla dzieci przez cały czas pamiętamy, że ich ideą jest „zabawa przez naukę”. Przez wiele lat termin dysfunkcje integracji sensorycznej, zaburzenia integracji sensorycznej był wielokrotnie definiowany i redefiniowany w różny sposób przez wielu specjalistów. Zaburzenia integracji sensorycznej ćwiczenia te ograniczają pojawianie się efektywnych reakcji na bodźce. Osoby z tym typem zaburzeń procesów integracji sensorycznej nie potrafią właściwie dostrzegać podobieństw i różnic między bodźcami sensorycznymi. Leczenie nadwrażliwości sensorycznej u dzieci przyjmuje formę terapii, która pozwala na wytworzenie prawidłowych reakcji na bodźce. U wielu z nich dodatkowo pojawiają się zaburzenia w odbieraniu i przetwarzaniu bodźców sensorycznych, które istotnie wpływają na funkcjonowanie każdego człowieka. Jeśli chcemy być efektywni, jeśli chcemy, żeby skuteczną była prowadzona przez nas integracja sensoryczna, ćwiczenia i zabawy muszą być jej podstawą. Dzięki temu skutecznie pomagamy tam, gdzie występują zaburzenia integracji sensorycznej. Współtwórca pierwszych w Polsce programów szkolenia terapeutów integracji sensorycznej. W ramach terapii realizujemy ćwiczenia integracji sensorycznej, dopasowane indywidualnie do potrzeb dziecka. Niektóre formy nadwrażliwości sensorycznej mogą wymagać psychoterapii. Dzieci z zburzeniami integracji sensorycznej mogą demonstrować jeden lub nawet kilka nieprawidłowości w obrębie procesów pokarmowych. Nadwrażliwość sensoryczna u mniejszych dzieci to często efekt wciąż trwającego procesu integracji mechanizmów poznawczych. Im młodsze dziecko, im bardziej nasilone są zaburzenia autystyczne, tym współpraca z dzieckiem jest trudniejsza. Bardzo częste są zaburzenia odczuwania dźwięków, dotyku albo impulsów pochodzących z układu przedsionkowego ucha wewnętrznego i (ulokowanych w obrębie układu mięśniowego) proprioceptorów. Poza tym, wiemy, że ćwiczenia sensoryczne dla dzieci muszą być wspierane poprzez odpowiednie przyrządy i akcesoria. Terapia integracji sensorycznej nie jest w stanie „uleczyć” z autyzmu. Ćwiczenia specjalistyczne kontynuuje się zwykle przez długi czas. Charakterystyka nadwrażliwości sensorycznej zależy od cech osobowych i czynników związanych z kontekstem zachodzącego zjawiska. Wraz z nieprawidłową interpretacją bodźców zmysłowych i powiązanymi problemami w sferze ruchowej stanowią zespół zaburzeń integracji sensorycznej.